Pasin virāyeš04-mai-2003
 
Pārsi bā zabān-negāre ye Lātin : Pārsi-negāri.
(Transliteration with Latin characters : Pārsi-negāri).
 
 
Cerāi ye negāreš bā alef-bā ye lātin

Frāyand e Šnāxt (Andiše) va vāžegān e pišnehādi

Andiše tanhā pāre i az Hasti rā dar bar migirad !

Pāyān e "piš-bāvari" va Qālebgrāi (dogmatisme) bonbast ast.

Riše ye in vāžehā dar vāže-nāme škāfte šode and.
 
 
Réalité
hasti, ciz (vāqe`ģyat)
Image
angāre( dar maqz)  (tasvir)
Imaginer
angāštan (tassavvor)
Représentation
bāztāb, bāznamāyeš
Idée
angāšt(e āni)
Intuition
(darun )angāreš(e sar-xodi), daryāft e āni
Supposition 
gomāne
Forme
negāre, gune (šekl)
Formation
negāre-pardāzi, negāre-sāzi
Pensée
pendār, gomāne-zani, pendāšt     
Hypothčse
zir-gozāre, fru-gozāre
Notions
pār(e)-andiše
Concevoir
andišidan, dar-negar āvardan
Concept
andiše, negareš
Thčse
gozāre
Expérimenter
kār-āzmudan
Observer
dar-negaristan, dar-navardidan  
Vérité
drosti, rāsti (haqiqat)
Vrai
rāst (az rita sanskrit)
 
Dar Irān, āšoftegi (nā-besāmāni) dar gostare ye andiše tā bed ān andāze ast ke  dāmān e vāžegān i con  "vāqe'ģyat" va "haqiqat" niz grefte ast. Dar vāže-nāmehā ye bozorgān (i con Moin va Āryānpur) niz in do vāže docār e darham-āmixtegi šode and ; guyā mitavān ānhā rā be jā ye yekdegar be kār bord !
 
Ān ce dar zir miāyad, bāyad āqāz e in rāh e basi drāz be šomār āyad. Šāyad ke be javānān e dāneš-pažuh yāri rasānad tā bār e bištar i az in gozar bar girand.
 
Yādāvari ye in ke hasti (réalité, vāqeģyat), ān ce dar brun e peykar e mā'st, va be andišmand (ensān) vābaste nist, rā na mitavān bā drosti (vérité, haqiqat), dastāvard e maqz az hasti dar pey ye frāyand e andišidan, yeki greft, az pāyei-tarin bāyestegihā mibāšad ! Cerā ke haqiqat (az haqq) padide i pendāri mibāšad va hicgāh rāst (parfait, kāmel) na migardad !
 
Barā ye bār e noxost, bozorg dānešmand e Basre, Ibn Haytham (pedar e dāneš e partow-šnāsi (optique) dar sade ye 10 Milādi) daryāft ke nur az ān ce pirāmun e mā'st be cašm mirasad, na in ke nur i (az cašm e mā) be su ye brun "rahā" šavad tā mā ciž i rā be binim ! Be in gune, u pāyehā ye māddegrāi (matérialisme) rā bar duš e dāneš ostovār kard. (Pas cenin darham-āmixtegi, miyān e hasti va drosti, tā zamāne ye u candān ham nā-bexradāne na bude ast, ... pas az ān ce jur ?)
 
Emruz do kalān-gruh, bā pištar nehādan (dar zamān) yek i az in do gofte, az ham jodā migardand : māddegrāyān (matérialistes) bar noxost-āmadan e hasti pāy mifšārand.
 
Šāyad be tavān goft ke dānešmandān emruz padide ye "andišidan" rā cenin miškāfand (be neveštār e mā, be Frānsavi, dar bāre ye bāzi ye zabānhā, āmuzeš e Ostād Changeux, be negarid) :
 
 
Hastičmaqzčangārečangāštčgomānečpendār
 
pendārč(pār)andišeč(zir)gozārečāzmunÖrāsti
 
 
Mitavān goft ke "angāšt" (idée) namād va bāztāb e āni (immédiat) ye hasti bar maqz, va sar-cašme ye gomāne-zani, barā ye jodā kardan e sareh (pure) az nāsareh, mibāšad. Tā be pendār (pensée) ke "bar-dāšt" (interprétation) e maqz, noxostin gām e xod-xwāste ye ān, mā rā be "pāre-andišehā" (notions) be rasānad. Žarfā-negari (pas-o-piš kardan e dādehā bā bahre-giri az yāftehā ye pišine ye xod va digar ensānhā), andiše-pardāz rā be barpāi (formation) ye yek andiše (concept) ye "ostovār" rahnemun migardad.
 
Šāyad be tavān goft ke dar pey e pendār (bā bahregiri az pār-andišehā) be zir-gozāre (hypothčse) ke gomāne i "boreši" ("boride šode" az hasti) ast, dast miyābim, va dar pey e andišidan, be  gozāre (thčse) frā miruyim.
 
Jodāi ye Dāneš az Honar dar ān ast ke Honar bištar dar gām e noxost, yā dovvom, miistad, va bedun e "gozāre" ham namāyāndani'st (agar ce "tāze-kārān (néophytes) tavān e dar-yāftan e bištar e gozārehā ye "pošt" e kārhā ye honari rā na dārand !).
 
Be joz angāštan (imaginer) ke, tā dar tavān migonjad, bāyad bāz (dur va pāk az pišdāvari) bāšad (tā hamegi ye "šodanihā va nāšodanihā" rā dar bar girad), dar har gām, gozineš va pālāyeš (hamrāh bā pas-o-piš raftanhā) az grānsang-tarin abzār e maqz hastand. Bā in hame, ce basā ke dar pāyān, be hic gozāre ye "darxor" (adéquat) i na rasim ! Daryāftan va pazireš e hamin nākārāmadi xod dastāvard i arzešmand mibāšad.
 
Barā ye dānešvarz, pāgiri ye gozāre pāyān e kār nist. Pāre i az gozārehā dar negar e u xrad-paziroftani (plausible) miāyand. Bāyad drost āmadan (=ham-xwāni, jur budan e rāstihasti) e in gozārehā , rā be zir e sang e āzmun bord. In frāyand hamānā bāzgašt be pas, bāz-az-sargiri va dar-navardidan (observer) e ravand e bālā az gomāne, mibāšad tā bā joft nemudan (comparer) e armaqān e kār-āzmun (expérience) va pišbinihā (prévisons) ye gozāre be virāyeš e gozāre pardāxt. Xordegiri va negareš e mu-škāfāne kāmyābi rā afzun mikonad.
 
Šāyad daryāfte bāšid ke "āzmun va kaži" (try and error, essai et erreur) rišei-tarin abzār e frāyand e šnāxt mibāšad. Ān ce rāh e mā rā rāst-tar migardād, hamānā sanješ (andāze-giri) e drost e in kaži ast (ham cenān ke, dar zendegi, ensān az kažihā (kāstihā) yaš bištar miāmuzad).
 
Frāvarde ye in frāyand mitavānad grāyeš (va na rasidan e "bi-berow-bargašt" !) be drosti bāšad ke farjām e sanglāx āqāz šode az hasti mibāšad. Dānā be drosti pey borde ast ke nabāyad in bāznamāi (représentation) ye hasti rā yeksar-drost (parfait, kāmel), yā rāst, angārad, va pirāyeš/ārāyeš e gozārehā hamiše dar piš e rāh ast, ce az su ye xod e u, va ce az su ye digarān. In rāh rā pāyān i nist !
 
Az ān jā i ke Ensān az gozašt-o-gozār e zamāne pand migirad (daste-kam bāyad be girad !), pas az candi, va dar pey ye andiše bar pāye ye yāftehā ye pišin, mitavānad "sar-xod" az ru ye darun-angāreš (intuition) be gomāne-zani dast yāzad. Rāh e āzmun e cenin gomāne (supposition) ye "pendāri" hamānand e gomānehā ye grefte-šode az hasti mibāšad. Vāpasin sang e jodā-konande ye sareh az nāsareh hamānā āzmun (hasti) ast na andiše (rāsti) !
 

rāst :

Az in ruy ast ke gostare ye dāneš az vāžegān i con "haqq o bātel" tohi'st ! Bekārgiri ye cenin vāžegān i hamānā nšāne ye qālebgrāi (dogmatisme) mibāšad (haqq ān ast ke dar qāleb (e az-piš-sāxte-šode) jā girad !!). V'az ān jā i ke qālebgrāyān rā qāleb i, az piš āmāde, bāyad, ānān (dast e kam pāre i az) hasti rā 100% drostnādrost miangārand ! Bāyad bar in angošt gozārd ke "rāst o druq" hamān ""haqq o bātel" dar dine zartošti and ! => Dindār (drost, mo`men), va bidin (druvand, kāfar) hamegi bā "xod-kānun-angāri" (auto-centrisme) yā qālebgrāi hamzād and !!

"Rāst" vāže i girā dar guyešhā ye "Hend-o-Orupāi" mibāšad ke az rita (vrai) dar Sanskrit grefte šode ast. Pāye ye sanješ e rāsti dar jur-āmadan (conformité) e ān bā hasti mibāšad. Hamin vāže guyā "cerāi" va "xrad" (har 2 dar Frānse raison ast) rā dāde ast ! (Be riše ye "raison" dar vāže-nāme be negarid.)

Vāžehā ye "right" dar Englissi va ān ce bā "rect_" āqāz šavad (con rectangulaire, rectiligne), va "ortho" dar Yunāni (con orthodoxe) hamegi az hamin riše and. Xwišāvandi ye "rita" bā "rāstā" behtar namāyān migardad !

idée :

Važe ye Yunāni ye "idée" hamān "image" ast, va "didan" rā mirasānad. Agar ce mitavān "pendār" rā niz āvard, "angāre" (a_ngāre = vāžgun šode ye negāre) yā "angāšt" behtar ast ; Cerā ke peyvastegi ye bālā (miyān e didan, va bāztāb e ān dar maqz) rā nikutar bāzgu minamāyad. "Angāre" xām va nā-xwāste (involontaire) ast.

pensée :

"Pendār" dastāvard (peyāmad) e noxostin (tond o zud) kār e xod-xwāste (volontaire) ye maqz be ru ye mādde ye noxostin (hasti) ast. Pendār mive ye "pendāštan" mibāšad. Barā ye xwišāvandi ye "pendār", va "pensée" (az pendere) be vāže-nāme be negarid.

concept :

Andiše rahāvard e andišidan (concevoir) va žarf-negaristan (réfléchir), dar va bar hasti, mibāšad."Barjastegi" (jodāi va na "bartari", dāvari bā mā nist !) ye "andišidan" be "pendāštan" dar "koneš-grāne" va āmājmand budan e ān ast ; pendāštan kam-o-biš mitavānad "xod-be-xodi" (spontané) bāšad. Pāre i az andišgihā (doctrines) ye honari pendāštan, va gāhi con surréalisthā angāštan, rā arj minhand.

observer :

Cenān ce az riše ye in vāze bar miāyad, koneš i frātar az negareš va āzmāyeš ast, va bāzgu-konande ye mu-škāfi dar ān ce dar Giti ye brun(maqzi) migozarad va ("az-hame-su",  : ob_) dar-negaristan va dar-navardidan e padide ast. Pišvand e "dar" besyār bejā miāyad,zirā "az in tā ān su, sarāsar" rā mirasānad.

Bāyeste ast ke yādāvari šavad ke negareš frātar az bineš midānim.

sar-xod :

To gui bedun e peyvand bā hasti, cenān ce Kānt ān rā "andiše ye sareh" (concept pure) mināmad.